Nedávno som sa dopátrala k článkom našich známych fashion/beauty blogeriek, ktoré písali o spolupráci so značkami. Občas je to cesta tŕnistá a nie vždy sa potencionálni blogerskí partneri chovajú tak, akoby sa patrilo. Napriek tomu, pre mňa ako začínajúcu blogerku, to bolo veľmi inšpiratívne čítanie. Otázka však je: treba na blogerské spolupráce čakať, kým má človek povedzme 5 tisíc followerov? Nedalo by sa aj skôr, povedzme keď už začnete mať pocit, že vaše výstupy majú celkom fajn úroveň?
Myslím si, že o takejto možnosti tajne pokukuje mnoho začínajúcich blogerov. Najmä tých, ktorí by chceli posunúť svoje blogovanie v budúcnosti niekam ďalej. K plateným spoluprácam, k rastu sledovateľov, kamkoľvek.
Z vlastnej skúsenosti viem, že spolupráce s partnermi sú aj v začiatkoch blogovania možné a dokážu priniesť mnoho benefitov obidvom stranám. Chcela by som, aby bol tento článok inšpiratívny pre ľudí, ktorí s blogovaním (alebo akoukoľvek svojou záľubou) iba začínajú, a potrebujú trocha povzbudiť (napríklad mamičky na materskej, ktoré blogujú, aby si troška zamestnali hlavu), alebo pre ľudí, ktorí blogujú vyslovene pre radosť, nemajú obrovské ambície, ale chceli by to robiť čo najlepšie a hľadajú nové výzvy.
Netvrdím, že tá moja cesta bola najsamlepšia, lebo určite nebola. Určite je kopec ďalších možností. A chcem upozorniť – tento článok ani náhodou nie je návod na to, ako rýchlo na blogovaní zarobiť, alebo ako zo svojho blogu urobiť výkladnú skriňu produktov od výmyslu sveta. Prípadne návod ako sa cez noc stať influencerom na úrovni Leoša Mareša.
Môj článok je pre ľudí, ktorí sú skôr skromní, príliš si neveria a treba ich v ich záľube troška povzbudiť.
To, čo tu chcem na spoluprácach vyzdvihnúť, sú najmä skúsenosti a osobný rast blogera. Pre mňa, ako človeka z full time práce pre global firmu, bola zrazu nutnosť jednať sám za seba ako bloger niečo absolútne nové. Dosť dlho mi trvalo, kým som sa s tým dokázala stotožniť.
Takže tu opisujem len svoju cestu, ktorej cieľom bolo (a je) venovať sa tomu, čo ma baví. Každá spolupráca bola motivovaná blogerským rastom a týkala sa fashion. Či už značiek, alebo ľudí, ktorí sú s ňou pracujú.
Moja prvá skúsenosť zo spolupráce so značkou alebo blogerské spolupráce od piky
O prvej možnej spolupráci som začala rozmýšľať asi trištvrte roka po tom, ako som začala instagramovať. Nemala som žiadne očakávania (až tak som si neverila), ale snívala som o tom, aké by bolo skvelé spojiť s obchodom, či značkou, ktorá by ma inšpirovala k ďalším nápadom a rastu. Taktiež pre mňa začalo byť náročné zaobstarávať na fotenie stále nové veci. V tom čase som veľa vecí prešívala a bavilo ma to. Nevedela som si s tým však vystačiť na 100% ( ani na fotenie, ani na nosenie ). A nedá sa, a ani som nechcela, kupovať všetko, čo ma zaujalo. Neprišlo mi to vhodné po ekonomickej a ekologickej stránke 🙂
Po dlhom špekulovaní som oslovila piešťanský butik Eliša. Tip na ňho som dostala od mamy, ktorá je ich pravidelnou zákazníčkou. Majú fakt pekné, trocha iné veci s nádychom parížskeho šarmu (ak ste ešte neboli, nezabudnite k nim v Piešťanoch zavítať). Cez FB som im napísala, ozvala sa mi sympatická pani majiteľka Renka a slovo dalo slovo … prišla som, vyskúšala a nakoniec zorganizovala fotenie. Super! Pozrite sem: Denim s denimom s Elišou alebo sem: Blogerka, kaviareň a malé spoločenské šaty.
Spolupráce s ľudmi „z brandže“
Alebo lepšie povedané s ľudmi, ktorý sa tiež zaujímajú o to, čo robíte. Buď sú to „kolegovia“ teda ľudia, ktorí robia niečo podobné ako vy (spriatelení blogeri), alebo ľudia, ktorých záujem je iný, ale viete si navzájom vypomôcť tak, aby bol výstup vašej práce lepší.
Najčastejšie s fotografom, ale mala som šťastie aj na vizážistku, kaderníčku či retušérku.
Každá spolupráca, či už s blogerkou alebo s fotografom a vizážistkou ma posunula o kúsok ďalej. Niečo nové som sa naučila, spoznala som trochu iný pohľad na vec.
Získané skúseností a nové znalosti sú preto jedným obrovským kladom pri akejkoľvek spolupráci. Ďaľším benefitom, ktorému som dopredu nepripisovala až taký význam, je jednoducho to, že sa stretnem s niekým, ktorá má podobnú záľubu ako ja. Zdá sa to ako samozrejmosť, ale ja som mala najmä v začiatkoch blogovania pocit, že som si sama v mojom širokom okolí vybrala nejaký čudný životný smer, a nikto ma celkom nechápe (!?) 🙂
Prečo by mal so mnou niekto spolupracovať?
Treba si tu trochu veriť! Zamyslite sa nad tým, prečo vlastne blogujete … no pretože vás zaujíma nejaká téma. Cítite, že k nej máte čo povedať. Máte svoje publikum, s ktorým komunikujete a snažíte sa svoju prácu robiť so srdcom a kvalitne. Áno, zásah je (zatiaľ) malý, ale to neznamená, že nemá hodnotu. Naopak, možno je pre ľudí viac stráviteľný, pretože je ešte ( v dobrom) amatérsky, ľudský a veľmi osobný. Ste pre svoje publikum jeden z nich a nemáte status nedosiahnuteľnej blogerskej hviezdy.
Tak, nebolo to ani také ťažké si to takto zhrnúť, však?
PS: keď lustrujem články s podobnou témou na nete, mám pocit, že všetci veria, že existuje skôr opačný typ blogerov. Takých, ktorí hoci uverejnili ledva 10 obrázkov na Istáči a už sa veselo fotia sa všetkým od Cola Coly až po BMW, v nádeji, že si ich značka všimne a oni konečne na svojom blogovaní zarobia nejaké lóve. No ja neviem. Možno je to tým, že som začala blogovať po 30tke a naša generácia asi viac potrebuje podporiť ako dnešní tínedžeri. Začínajúci blogeri/istagrameri, ktorých osobne poznám ja, vedia celkom presne, že ich hlavná devíza je autentická práca na blogu a nie vidina neúprimnej reklamy. Skôr mám opačnú skúsenosť – baby sa ma pýtali, ako som sa vôbec odvážila k tej ktorej spolupráci a podobne.
Prečo sa do spoluprác púšťať? Zarobím na tom?
Keď mi niekto pred blogovaním povedal, že síce z nejakej činnosti nebudem nič mať, ale „neoceniteľné skúsenosti“ mi zostanú, najradšej by som ho kopla… niekam. Dnes sa na to pozerám inak. Fakt som cez moje mini spolupráce nabrala kopec skúseností, trocha som sa zorientovala na trhu, kopec ľudí postretala a tak sa dostala aj k novým nápadom. Otvorilo mi to obzory. Keby som ďalej strkala hlavu do piesku a blogovala iba sama pre seba, bola by som úplne niekde inde.
Prioritne o veľké peniaze za každú fotku tu určite nejde. Napriek tomu vždy je možnosť dohodnúť sa na bartre alebo zľave pri nákupe. Značky vás môžu spomenúť na svojich sociálnych sieťach alebo od vás vziať nejakú fotku. Odmenou za spoluprácu taktiež môže byť pozvanie na event alebo workshop. Ak sa naozaj vypracujete na „veľkého“ blogera, pravdepodobne už každú ponuku na spoluprácu za barter zvážite. Je za tým kopec roboty a je samozrejmé, že všetci pracujeme v prvom rade pre peniaze. Nájom si novými topánkami nezaplatím, všakže? Ale keď ste ešte len na začiatku cesty ( a pravdepodobne vás živí celkom iná práca), barter je fajn forma odmeny. Ak budete postupovať podľa troch pravidiel výberu partnera na spoluprácu (viď dole), je to šanca dostať sa presne k tým produktom, ktoré milujete.
Kto by chcel so mnou spolupracovať?
No, ak som fashion blogerka s tisíckou sledovateľov, asi ma priamo nebude kontaktovať Chanel a prosiť na kolienkach, aby som pre nich niečo nafotila 🙂 Ale čo mladé lokálne značky, ktoré ešte len začínajú, ich rozpočet na marketing je nulový a preto radi pôjdu do bartru? Alebo butik v susedstve?
Pre beauty blogerky môžu byť zaujímavé lokálne značky, začínajúca bio či prírodná kozmetika. Aj veľké značky však často nemajú problém zaslať vzorku produktov.
Ak píšete o knihách, čo takto spojiť sa s miestnou knižnicou alebo obchodom s knihami na vedľajšej ulici?
Ak máte slovenský cestovateľský blog, čo osloviť mestský úrad a v spolupráci s nimi pripraviť článok o zaujímavostiach vášho mesta?
Odpoveď priamo od PR človeka
Pripravila som pre vás jedno prekvapenie – oslovila som PR manažérku Máriu Halajovú, aby nám povedala celkom presne, ako sa značky na blogerské spolupráce so začínajúcimi blogermi pozerajú. Majka pracuje ako PR manažér už 8 rokov a spolupráca s blogermi je jej denný chlebíček:
Že či môže dnes blogovať ktokoľvek? Jasné, že môže 🙂 Chceš vydať knihu? Aj to dnes môže ktokoľvek. Len nemôže čakať každý autor, že práve jeho kniha sa stane z večera do rána bestsellerom. Asi o tom to je. Nepodliehať tlaku a nezblázniť sa pri pomyslení na to, že nebudem druhá Olívia Palermo 🙂
No a prečo spolupracovať aj s malými blogermi?
Prax vás naučí jedno: Z malej značky nikdy nebude raz veľká a z veľkej ešte stabilnejšia, ak bude plytvať peniazmi a svojimi produktami na miestach, kde to má len slabý alebo žiadny efekt. To je proste fakt. Ak sa ním značka alebo jej manažér neriadi, pomaly si kope vlastný hrob. To je pohľad z jednej strany. A teraz pohľad z toho druhého brehu: Vidíte tam niekde niečo o konkrétnych číslach followerov, srdiečok či lajkov? Nie. Podstata spoluprác značiek a firiem s blogermi, infl., siaha omnoho hlbšie. Chvalabohu!!!
Ja i moji klienti radi spolupracujeme v prvom rade s kreatívnymi ľuďmi. Verím, že aj s tými menšími môžeme rásť, spolu a navzájom. Sú takí, ktorí naozaj porástli a to, že sme pri nich stáli už v počiatkoch nám nezabudli. Sme priatelia a stále sa tešíme zo stretnutí či už v pracovnom alebo osobnom živote. Táto téma si však žiada omnoho väčší priestor, vyzdieľanie omnoho viac skúseností, tipov oboch strán. Ak to niekto s blogovaním myslí naozaj vážne, rada s ním stratím slovo a podiskutujem na túto tému viac. Doslova čakám na konečne poriadny workshop! 🙂
Tak, to je krásne povedané, nemyslíte? Je to to, čo si aj ja o blogovaní a sociálnych sieťach začínam myslieť stále viac: je to o kreativite, kontinuite a dobre odvedenej práci.
Čakať či ma oslovia alebo osloviť?
Nuž, ak máte aktuálne povedzme 800 followerov, pravdepodobne o vás vie len málo ľudí. Pravdepodobnosť, že si vás všimnú, je tiež minimálna (hoci vás občas niekto milo prekvapí). Preto by som sa vôbec nebála sem tam niekoho osloviť. Nebojte, troška podrastiete a budete stále zaujímavejším partnerom. Ako si však dobrého partnera vybrať?
3 tipy ako si vyberať partnerov na spoluprácu
1) Vám sympatické značky.
Toto je pravidlo, ktoré sa mi osvedčilo na 100%. Keď som s malou dušičkou prvý krát rozmýšľala nad tým, že by som niekoho oslovila na spoluprácu (už spomínaná Eliša), povedala som si, že keď už takto dávam kožu na trh, nech to aspoň stojí za to! A stálo! Získala som nielen možnosť fotiť sa vo veciach dovezených priamo z Paríža, ale aj novú priateľku. Dnes už tiež veselo instagramuje (namýšľam si, že som k tomu aspoň troška dopomohla). Keď si uvedomím, ako sme sa navzájom ovplyvnili a čo všetko z toho vzniklo, príde mi to ako ukážkový príklad toho, že ak počúvate svoje srdce, urobíte pre to všetko, čo sa dá a potom si poviete: „nech sa stane, čo sa má stať“, nemôže to dopadnúť zle.
Tak, a to som sa dostala na nejakú nečakanú filozofickú úroveň, späť k téme 🙂
2) Značky, ktoré vám pridajú kredit/vedia vás podporiť.
Áno, začínate, potrebujete podporu. Môžete sa trocha účelovo pozrieť na to, ktoré značky/veci/trendy vo vašej oblasti blogovania frčia a držať sa ich. Môžete sa sústrediť na značky, o ktorých viete, že s blogermi nadväzujú fajn spolupráce. Ale tie, ktoré vás vedia podporiť na sociálnych sieťach… Vždy by ale malo platiť pravidlo jedna. Robiť so značkou, ktorá vám nesedí, sa dá raz, možno dva krát, ale v konečnom dôsledku nevedie niekam, kam chcete.
3) Značky, s ktorými chcete spolupracovať dlhodobo.
Načo stále vyhľadávať nové spolupráce, keď si môžete vybrať 2-3 partnerov a robiť s nimi dlhodobo? Ak ste fashion bloger, môžete sa pozerať aj na šírku sortimentu. Je super, ak si v jednom obchode môžem vybrať sukňu aj sveter aj klobúk aj topánky. Alebo z iného uhla – aj lodičky, aj tenisky, aj gumáky. Ak máte stále v hlave pravidlo jedna, tak pravidlo 3 z neho vyplynie tak nejak samozrejme.
Ale áno, pritrafili sa aj blogerské spolupráce, ktoré som ukončila
Hoci som sa snažila vyberať spolupráce ako srdcom tak rozumom, postretli ma aj niektoré, v ktorých som sa rozhodla nepokračovať. Neľutujem ich však a nenazvala by som ich ani omylmi. Myslím, že človek potrebuje aj takéto skúsenosti, aby pochopil, čo mu nevyhovuje. Znie to trocha drsne, ale je to tak. Až keď sa troška popálim, pochopím, na čo som si nedala pozor a čo by som urobila inak.
Koniec koncov, výhoda malého blogera je práve v tom, že nevydarené spolupráce až tak nebolia. Zvyčajne nejde o peniaze a predsa každý, kto sa učí, robí aj chyby, no nie?
Poďakovanie
Nakoniec by som sa veľmi rada poďakovala všetkým partnerom, ktorí do toho so mnou šli a venovali mi svoj čas a energiu. Veľmi si to vážim a ďakujem. Hádam sme si navzájom odovzdali trochu tej pozitívnej tvorivej energie ♥
———————————-
Tak, budem veľmi rada, ak mi dáte spätnú väzbu. Vidíte to tak ako ja? Doporučili by ste aj niečo iné? Alebo máte celkom iné skúsenosti?
Moc ďakujem a teším sa!
Majte sa skvele
Miša
outfit 1) ružový set a kabelka Zara, tenisky Aldo. Foto: Jaroslav Adame. Za poskytnutie priestorov ďakujeme Urban Coffee Bratislava
outfit 2) vesta a nohavice Zara, náušnice Elisha Fox, tenisky Humanic. Foto: Jaroslav Adame. Za poskytnutie priestorov ďakujeme La Donuteria Bratislava
Spoločná fotka blogerov z eventu Superblogeri. Foto: Maťka Cimermanová IG. Za priestory ďakujeme: Regal Rooftop Bratislava
Miši, skvelé! ❤ Myslím, že takéto články sú neuveriteľne užitočné nielen pre začínajúcich blogerov, ale aj pre ľudí, ktorí sú zmätení pozlátkom soc.sietí o tom, ako to naozaj chodí.
Díky Leni! Veru, niekedy je ťažké ja vo všetkom tom buzze vyznať a každý má vlastnú cestu. Díky!
[…] ťa zaujíma viac článkov o blogovaní, pozri na Blogovanie a spolupráce začínajúceho blogera SEM alebo na 5 dôvodov na Insta detox […]
[…] Skvelé svetlo je v Urban Coffe pri Eurovea, fotili sme tam už dva krát, pozrite TU. […]